رفتار و گفتار متناقض شرکای تجاری مسلمان رژیم صهونیستی

رفتار و گفتار متناقض شرکای تجاری مسلمان رژیم صهونیستی
علیرغم تنش‌های فزاینده و لفاظی‌های برخی از کشور‌های مسلمان در قبال رژیم صهیونیستی، عمده فعالیت‌های تجاری بدون وقفه باقی مانده است.
کد خبر : ۱۶۷۲۲۲

به گزارش ایبنا، آمار‌های تجارت کشور‌های مسلمان نشان می‌دهد علی‌رغم تلاش‌های سایر کشور‌های منطقه برای تضعیف اقتصاد رژیم صهیونیستی، کشور‌های مسلمان نقش مهمی در افزایش حجم تجارت این رژیم دارند. این کشور‌ها در ظاهر رژیم صهیونیسیتی را محکوم می‌کتتد، اما آمار‌ها چیز دیگری می‌گویند.

به گفته نشریه the cradle هر محموله نه تنها اقتصاد کشور اشغالگر را تقویت می‌کند، بلکه روایتی را ایجاد می‌کند که فراتر از آمار‌های تجاری است، زیرا این تعاملات اقتصادی دارای جریانی پنهان از اهمیت سیاسی است.



رفتار و گفتار متناقض شرکای تجاری مسلمان رژیم صهونیستی



ترکیه اولین کشور مسلمانی بود که با تل آویو روابط دیپلماتیک برقرار کرد و امروز رهبری گروه کشور‌های غرب آسیا که واردات رژیم صهیونیستی را افزایش می‌دهند به عهده دارد. در سال ۲۰۲۰، ارزش صادرات ترکیه به ۵.۷ میلیارد دلار افزایش یافت که ۶.۲ درصد از کل واردات رژیم صهیونیستی در آن سال را تشکیل می‌داد.



در این میان آهن و فولاد (۱.۰۶ میلیارد دلار)، پلاستیک (۴۶۴.۶۷ میلیون دلار)، تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی (۳۴۶.۸۳ میلیون دلار)، وسایل نقلیه (۳۳۱.۴۸ میلیون دلار)، ماشین آلات (۲۹۸.۸۹ میلیون دلار)، فلزات (۲۶۱.۶۶ میلیون دلار) و مصالح ساختمانی (۱۸۸.۳۹ میلیون دلار) سنگ بنای صادرات ترکیه به رژیم صهیونیستی هستند.



در رتبه دوم امارات قرار دارد که روابط خود را با تل آویو به عنوان بخشی از توافقنامه ابراهیم (بیانیه مشترک رژیم صهیونیستی، امارات متحدهٔ عربی و ایالات متحده بود که در ۱۳ اوت ۲۰۲۰ منعقد شد. از این عنوان همچنین برای اشاره‌ی کلی به توافق‌نامه‌های صلح به ترتیب توافقنامهٔ صلح رژیم صهیونیستی-امارات متحدهٔ عربی و توافقنامهٔ عادی‌سازی روابط بحرین–رژیم صهیونیستی استفاده می‌شود) در سال ۲۰۲۰ عادی کرد و اولین کشور عربی بود که توافقنامه تجارت آزاد (۲۰۲۲) را با رژیم صهیونیستی به عنوان بخشی از طرحی برای تقویت امضا کرد. ارزش صادرات امارات در سال ۲۰۲۲ به ۱.۸۹ میلیارد دلار رسید که ۲.۱ درصد از کل واردات رژیم صهیونیستی را تشکیل می‌داد.

 

رفتار و گفتار متناقض شرکای تجاری مسلمان رژیم صهونیستی

 

افزایش هزار و ۵۴۳ درصدی ارزش صادرات امارات به رژیم صهیونیستی به ویژه از زمان توافق عادی سازی، قابل توجه است. فلزات و سنگ‌های گرانبها (۵۲۵.۳۲ میلیون دلار)، آهن و فولاد (۴۸۳.۹۵ میلیون دلار)، تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی (۲۱۰.۷۱ میلیون دلار) و نفت (۹۴.۵۵ میلیون دلار) بخش اعظمی از صادرات این کشور به رژیم صهیونیستی را تشکیل می‌دهد.



اردن دیگر کشور مسلمانی است که در سال ۲۰۲۲ به ۴۶۹.۲۵ میلیون دلار صادرات به رژیم صهیونیستی رسید که نسبت به سال ۲۰۱۸ افزایش ۴۸۹ درصدی داشته و در رتبه سوم قرار می‌گیرد. دسته‌های اصلی صادراتی شامل پلاستیک (۱۳۵.۲ میلیون دلار)، تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی (۱۲۷.۹۳ میلیون دلار) و آهن و فولاد (۷۴.۳۵ میلیون دلار) است



رفتار و گفتار متناقض شرکای تجاری مسلمان رژیم صهونیستی



بر اساس پایگاه داده COMTRADE سازمان ملل متحد در مورد تجارت بین المللی، واردات رژیم صهیونیستی از مصر در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۷۹.۳۱ میلیون دلار بوده است و بر این اساس رتبه چهارم صادر کنندگان کشور‌های مسلمان به رژیم صهیونیستی، نصیب مصر شده است.

الجزایر با صادرات ۲۱.۳۸ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ رتبه پنجم مراودات تجاری در بین کشور‌های مسلمان با رژیم صهونیستی را به خود اختصاص داد. طبق این آمار اکثریت محصولات صادراتی شامل مواد شیمیایی معدنی، ترکیبات فلزات گران‌بها و ایزوتوپ‌ها است. منبع این اعداد COMTRADE سازمان ملل است که اعداد مربوط به روابط اقتصادی بین الجزایر و رژیم صهیونیستی را ارائه کرده است. این آمار و ارقام با موضع دیرینه الجزایر علیه عادی سازی، از جمله جرم انگاری آن در دو سال پیش، در تضاد است.

مراکش با صادرات ۱۷.۹۲ میلیون دلاری به رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۲ که عمدتاً از مواد غذایی تشکیل شده است، در جایگاه ششم قرار دارد.

صادرات بحرین به رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۲ به ۱۰.۵۸ میلیون دلار رسید که نشان دهنده افزایش چشمگیر نسبت به سال ۲۰۲۰، سال توافق عادی سازی بین منامه و تل آویو است. صادرات کلیدی این کشور نیز شامل آلومینیوم (۸.۷۸ میلیون دلار) و آهن و فولاد (۲.۶۲ میلیون دلار) است.

 

رفتار و گفتار متناقض شرکای تجاری مسلمان رژیم صهونیستی

 

به این ترتیب، مجموع صادرات کشور‌های غرب آسیا به رژیم صهیونیستی بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲، ۴ میلیون و ۳۵۹ میلیون و ۵۳۰ هزار دلار افزایش یافت و تقریباً ۱۱۱ درصد افزایش یافت.

علیرغم تنش‌های فزاینده و لفاظی‌های تند برخی از کشور‌های مسلمان در قبال رژیم صهیونیستی از زمان آغاز حمله نظامی این رژیم به نوار غزه، فعالیت‌های تجاری تا حد زیادی بدون وقفه باقی مانده است. ترکیه، علیرغم اینکه رژیم صهیونیستی را یک دولت تروریست می‌خواند، با کمک به تل آویو برای دور زدن محاصره یمن، افزایش صادرات کلی خود به رژیم صهیونیستی و ایفای نقشی محوری در حمل و نقل نفت، کمک زیادی به رفاه اقتصادی رژیم صهیونیستی می‌کند.

قطع ارتباط اقتصادی کشور‌های مسلمان با رژیم صهیونیستی، قدم اول اتحاد اسلامی بر ضد این باند جنایتکار است تا با این کار نشان دهند که کنار مردم فلسطین هستند.

 

منبع: دانشجو

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر